سکسکه یا انقباض دیافراگم

سکسکه یا انقباض دیافراگم

سکسکه

 

سکسکه ناشی از انقباض دیافراگم (پرده عضلانی درون قفسه سینه) است که نقش مهمی در تنفس دارد. در هنگام دم دیافراگم منقبض و در هنگام بازدم دیافراگم شل می شود. سکسکه یک فعالیت عضلانی اسپاسمی و غیر ارادی در دیافراگم است.

معده مملو از غذا، می تواند دیافراگم را تحریک کند و باعث سکسکه شود. ورزش سنگین، استرس و یا حساسیت به بعضی از غذا ها یا ادویه ها مانند تندی نیز می تواند باعث ایجاد سکسکه شود. اما سکسکه اغلب بدون علت رخ می دهد.

یک فرضیه این است که سکسکه ممکن است بازمانده هایی از یک بازتاب ابتدایی مکیدن مربوط به دوران نوزادی باشد.  سکسکه هر کارکردی که در قدیم داشته، در زندگی امروز بیشتر آزار دهنده است و هرکسی مدعی است که راه علاجی برای آن سراغ دارد. شیوه هایی مانند نگه داشتن نفس، ترساندن ناگهانی، مکیدن قند، نوشیدن آب در حالت وارانه یا حتی انجام دادن ملایم مانور هایملیخ که در اصل  برای خارج کردن لقمه ای که در گلو گیر کرده به کار می رود برای برطرف کردن سکسکه مناسب است. بسیاری از این اقدامات به دلیل متوقف کردن موقت ریتم تنفسی موثر واقع می شوند.

 

نظریه دیگر این است که قلب با نیرو الکتریکی خاصی کار می کند و همان طور که عمل تنفسی تابع حرکت دیافراگم است و می توان این امکان را داد که در بعضی از مواقع در صورت بروز شوک در بدن، این  نیرو به پایین شش ها  به خصوص سمت چپ منتقل شود و باعث منقبض شدن  (پرده) دیافراگم و ایجاد سکسکه کند ، که وقتی به شش ها برخورد می کند ریتم تنفس را به تعویق می اندازد و باعث می شود تا ZONE3  شش ها در بعضی از مواقع، هماهنگ با ضربان قلب که در لحضه ای از ثانیه متوقف می شود  به صورت ناگهانی عمل دم صورت می گیرد و دیافراگم منقبض و  به بالا می آید که شش ها را تحت فشار قرار می دهد که عمل تنفسی را مختل می کند و سکسکه را بوجود می آورد.

نویسنده: مهدی خواجوند
۱۳۹۵/۱۲/۲۰

 

دیدگاه‌ها ۰