آشنایی با ویروس هرپس واریسلا(آبله مرغان)

آشنایی با ویروس هرپس واریسلا(آبله مرغان)

هوالحکیم

ویروس هرپس واریسلا(آبله مرغان)_ زوستر(زونا)

(Varicella _ zoster virus)

نکاتی در مورد ویروس واریسلا:

واریسلا یا آبله مرغان یک بیماری خفیف و بسیار مسری است که در کودکان به صورت عمده مشاهده می شود. این بیماری با بثورات وازیکولی منتشر پوست و غشاء مخاطی مشخص می گردد. در اغلب موارد فرد با یک بار ابتلا به این بیماری، تا آخر عمر به آن مبتلا نمی شود. این ویروس از طریق مخاط مجرای تنفسی فوقانی یا ملتحمه چشم وارد می شود پس از تکثیر اولیه در غده های لنفاوی ناحیه ای، ویروس به طور اولیه ویرمی ایجاد می کند، سپس در اثر انتشار ویروس در کبد و طحال تکثیر می یابد. در اثر ویرمی ثانویه که شامل سلول های تک هسته ای آلوده می باشد ویروس به سمت پوست منتقل می گردد و بثورات ویژه بیماری ایجاد می کند. این بیماری از طریق تماس مستقیم با ترشحات تنفسی منتقل می شود و مدتی قبل از ظهور بثورات پوستی، تا ۵ روز قادر به انتقال بیماری می باشد

نکاتی در مورد ویروس زوستر:

زوستر یا زونا یک بیماری تک گیر(اسپورادیک) ناتوان کننده در بالغین یا مبتلایان به نارسایی ایمنی است که به وسیله راش های پوستی و درگیری گانگلیون های حسی مشخص می شود. ضایعات پوستی زوستر به ضایعات واریسلا شبیه است. بیماری زوستر ناشی از پاسخ میزبان نسبتا مصون به واکنش مجدد ویروس آبله مرغان مخفی در گانگلیون های حسی می باشد.

اپیدمولوژی(نحوه انتشار بیماری)

بیماری واریسلا_ زوستر در همه جا مشاهده می شود. آبله مرغان یک بیماری اپیدمیک شایع دوران کودکی است و بیشتر در سنین زیر ۱۰ سال دیده می شود این بیماری گاهی در بزرگسالان نیز مشاهده میشود. در شرایط آب و هوایی معتدل، شیوع بیماری آبله مرغان در فصول زمستان و بهار بیشتر از تابستان می باشد. بیماری زونا عمدتا در بزرگسالان و به صورت تک گیر مشاهده می شود و شیوع فصلی ندارد.

با استفاده از تکنیک PCR در هوای اتاق بیماران مبتلا به آبله مرغان فعال (۸۲ درصد) و عفونت زوستر (۷۰ درصد) DNA  ویروس واریسلا_زوستر مشاهده شده.

هشدارها:

این بیماری به شدت مسری است.

اگر شک کردید این دانه ها چشم را درگیر کرده اند به چشم پزشک مراجعه کنید.

دانه ها در دهان به شکل آفت بروز می کنند.

ابتلای مادران در ۲۰ هفته اول خطرناک است، چرا که ممکن است فرزند او دچار آبله مرغان مادرزادی شود‌.

افراد مبتلا به بیماری اچ آی وی، این بیماری را به شدت و غیر عادی و بسیار گسترده می گیرند.

 

درمان آبله مرغان به روش طب اسلامی-ایرانی

حجامت بهترین اثر را روی آبله مرغان دارد. این که حجامت کدام قسمت انجام شود بسته به شدت بیماری و وضعیت بیمار و تشخیص متخصص دارد.

  • برای خارش و درد تاول های پوست سر، مقداری سدر و ماست و شاتره و گل ختمی را ترکیب کرده و ماحصل را روی سر گذاشته تا چند ساعتی بماند، سپس بشویید. برای تب های شدید هم پاشویه با عرق بید و یا آب گرم مفید است. در طول درمان بیماری حداقل پوشش را داشته باشید و از لباس های نخی و آزاد استفاده کنید. بهترین کار در دوران ابتلا به بیماری آبله مرغان استفاده از مواد غذایی‌ است که در طب اسلامی ایرانی در دسته سردی ها و خنکی ها گنجانده می‌شوند و به شدت از خوردن هر نوع مواد غذایی با طبع گرم اجتناب کنید.
  • درمان خوراکی: سوپ ماش و گشنیز، آش جوجه خروس با آب لیمو ترش، لعاب به دانه
  • درمان گیاهی: شیر خشت یا بید خشت میل کنید، شربت تمشک بسیار مفید است.
  • درمان با عرقیات: عرق تمشک
  • درمان با آب‌میوه: هندوانه، لیمو ترش، سیب، گلابی

 

تهیه و تنظیم:

سید مسعود بااوسی

۱۳۹۶/۰۸/۱۰

دیدگاه‌ها ۰